رنگ ماشین چند دسته است و انواع آسیب آن

رنگ ماشین چند دسته است و انواع آسیب آن

رنگ ماشین همون چیزیه که ما اولین بار از زیبایی یک ماشین میبینیم. زیبایی که با آمدن رنگ های متالیک خودرو دو چندان شد. امروزه رنگ ماشین بسیار تفاوت داره و طیف ها و رنگ های خیره کننده ای برای ماشین ها استفاده می شود.

علاوه بر این مواد محافظتی برای رنگ ماشین هم از جمله نانو سرامیک ها عمر رنگ رو بیشتر کرده اند.امروز می خوایم در مورد انواع مختلف رنگ ماشین و آسیب های آن صحبت کنیم.

رنگ خودرو به چند دسته تقسیم می شود :

  • رنگ روغنی
  • رنگ متالیک

 

انواع رنگ ماشین _ رنگ روغنی

رنگ ماشین ها در ابتدا همگی به صورت رنگ روغنی بودند (متالیک نبودند) که از دولایه تشکیل شده اند که اولین لایه، لایه ی آستر یا پرایمر است که این لایه واسط بین رنگ اصلی و بدنه فلزی و سیاه خودرو بودو لایه بعدی هم لایه اصلی رنگ است که روی لایه آستر قرار میگرفت.

 

انواع رنگ ماشین _ رنگ متالیک

رنگ های نسل جدید همان رنگ های متالیک می باشند که علاوه بر دو لایه آستر و رنگ، از یک لایه دیگر به نام کیلر یا محافظ شفاف تشکیل شده اند. کیلر که آخرین لایه رنگ ماشین می باشد،در آخرین سطح رنگ قرار دارد و وظیفه اش نگهداری و محافظت از دانه های اکلیلی داخل رنگ ماشین می باشد.

در صورت نبودن این لایه، رنگ متالیک به هیچ عنوان دوام و براقیت نخواهد داشت.در کل به دلیل وجود داشتن کیلر،رنگ های متالیک مقاومت زیادی دارند.تنها ایرادی که رنگ های متالیک دارند این است که مرور زمان حالت ماتی به خود می گیرند که دلیل آن هم خط و خش های بسیار ریزی هستند که به چشم دیده نمی شوند.

.

بیشتر بخوانید : مراحل رنگ کردن بدنه خودرو در کارخانه

 

لایه های مختلف رنگ ماشین:

انواع آسیب های رنگ ماشین:

1-سطح فلزی بدنه ماشین

اولین لایه همان سطح فلزی بدنه ماشین می باشد که به عنوان لایه پایه یا بیس نام برده می شود.

2-لایه پرایمر یا آستر

این لایه واسط میان رنگ اصلی و بدنه ماشین می باشد که چند کاربرد از جمله چسبیدن خوب رنگ به بدنه، خشک شدن سریعتر، عدم شره کردن رنگ قبل از خشک شدن، پر کردن نواقص و ایرادهای سطح فلز مانند پرسکاری و خمکاری، مقاومت در برابر رطوبت و اشعه UV، سفید شدن زمینه رنگ اصلی جهت پوشش مناسب تر و… دارد، این لایه سفید میباشد و حدود۵۰ میکرون ضخامت دارد.

3-رنگ اصلی ماشین

رنگ اصلی ماشین بر روی لایه آستر قرار میگیرد و شامل رنگ دانه های رنگ اصلی میباشد و بین ۲۰ تا ۳۰ میکرون ضخامت دارد.

4-کیلر

در رنگ های متالیک لایه چهارمی نیز وجود دارد با نام کیلر که یک لایه ضخیم و شفاف میباشد و در آخرین مرحله و روی رنگ اصلی قرار میگیرد و وظبفه محافظت از رنگ اصلی را دارد به اضافه این که ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری میکند. لایه کیلر بین ۴۰ تا۵۰ میکرون ضخامت دارد.
زمانی که یک خراش روی بدنه خودرو ایجاد میشود، این خش میتواند به نسبت عمق خود به هر یک از لایه ها آسیب بزند و متاسفانه در صورتی که از لایه خارجی یعنی کیلر بگذرد قابل ترمیم نمی باشد.(اکثر خراش ها بر روی کیلر قرار دارند).

.

انواع آسیب های رنگ ماشین:

انواع آسیب های رنگ ماشین:

سائیده شدن رنگ ماشین

بعضی وقت ها رنگ ماشین بر اثر کشیدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه به شکل نامطلوبی در می آید که به راحتی توسط پولیش قابل رفع می باشد.

بیشتر بخوانید : چگونه یک خودرو را به‌ صورت استاندارد رنگ آمیزی کنیم

.

ماتی رنگ ماشین

بیشتر مواقع رنگ ماشین بدون ایراد به نظر می رسد اما در واقعیت رنگ ماشین مات می باشد.این ماتی بر اثر مجاورت و برخورد گردوغبار معلق در هوا در سرعتهای بالا اتفاغ می افتد و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز غیر قابل دیدن روی رنگ بدنه می شود.ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد. دلیل این مسئله شکست نا منظم نور روی رنگ می باشد زیرا هر جسمی برای براق دیده شدن باید شکست کامل و منظم نور را داشته باشد.در این مورد نیز پولیش میتواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود.

خطوط سطحی

این گونه خطوط فقط به صورت یک خش سطحی و ریز می باشد.که توسط یک پولیش نرم قابل ترمیم و رفع می باشند.

خطوط عمیق

این خش ها عمق زیادی را شامل می شوندوبه راحتی قابل رئیت می باشند.برای از بین بردن این گونه خش ها به پولیش کاری بیشتری نیاز هست.(پولیش زبر)

سوختگی:

سوختگی رنگ به دو گروه نور آفتاب و شعله تقسیم می شود.اگر سوختگی فقط در لایه اولیه قرار داشته باشد و به لایه زیرین نرسیده باشد قابل ترمیم میباشد اما در صورتی که به لایه های زیرین رسیده باشد کاری برای ترمیم نمی شود کرد.

تاثیرات شیمیایی:

باران اسیدی یا شستشوی خودرو توسط آب سخت می تواند ذرات بسیار کوچکی را بر رنگ ماشین و حتی شیشه های آن ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود می آیند.که البته با پولیش ماشین قابل ترمیم می باشند.

دیدگاه ها 2

2 replies on “رنگ ماشین چند دسته است و انواع آسیب آن”

    بازرگانی کمال

    رنگ ماشین چند دسته است و انواع آسیب آن

    122222

    چرا در ایران بیشتر ماشین‌ها سفید و مشکی هستند؟

    نه فقط در ایران ماشین سفید یا مشکی فروش بیشتری دارد، بلکه در همه بازارهای جهان نیز همین رویه برقرار است. از این رو خودروسازان ایرانی بیشتر ماشین‌هایشان را به رنگ‌های سفید و مشکی عرضه می‌کنند.