رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ پلی اورتان نوعی رنگ صنعتی با کاربردهای ویژه و مفید هست. رنگ پلی اورتان ساختاری پلیمری (پلیمر ماده‌ی سازنده‌ی پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها، چسب‌ها، رنگ‌ها، فوم‌ها، رزین‌ها و بسیاری  از مواد دیگر هست) داره و رنگی با کیفیت و مقاومت بالا هست که برای پوشش دهی سطوح و به عنوان نوعی لایه­ ی نهایی در مواد به کار گرفته می­شه. رنگ­های پلی اورتان، معمولاً به صورت روکش نهایی یا ثانویه روی پرایمرها ( لایه آستر یا روکش­های اوّلیه در رنگ آمیزی) قرار می­گیرن و خروجی کار، ساختاری فوق العاده مقاوم و یک دست خواهد بود.

رنگ‌های پلی اورتان به علت چسبندگی زیاد و مقاومت بالا در برابر رطوبت، انتخاب خوبی برای پوشش‌دهی سطوح چوبی به شمار میان. بنابراین از این رنگ‌ها در پوشش دهی کمد، کابینت و دیزاین داخلی ساختمان می‌تونیم استفاده کنیم. از همه مهم‌تر این‌که رنگ‌های پلی اورتان برخلاف خیلی از رنگ­ها، به داخل چوب نفوذ نمی­کنن و لایه­ای مقاوم روی اون می­سازن. در ضمن می­شه از پلی اورتان به عنوان جلادهنده هم استفاده کرد.

 

مزایای رنگ پلی اورتان چیست؟

تا اینجا کمی با رنگ­های پلی اورتان آشنا شدیم. حالا بهتر است تعدادی از مزیت­های اون رو بررسی کنیم:

  1. مقاومت بالایی در برابر باران­های اسیدی، املاح و شوینده­ها دارن.
  2. در برابر نور خورشید (اشعه فرابنفش) و به طور کلی، تغییرات جوی مقاوم هستن.
  3. سرعت خشک شدن بسیار بالایی دارن، به ویژه در دماهای پایین.
  4. رنگی دوست‌دار محیط زیست محسوب می­شن.
  5. به طور کلی چسبندگی بالایی دارن.
  6. این رنگ­ها به علت دوام بالایی که دارن، بر خلاف رنگ­های پودری، در برابر سایش مقاومت خوبی دارن و با گذر زمان پوسته پوسته نمی­شن.
  7. خاصیت خودتمیز شوندگی دارن و گرد و غبار جذب اون­ها نمی­شه. در نتیجه تمیز کردن بسیار ساده­تری دارن.
  8. اگه شرایطی پیش اومد که قصد شست و شوی این سطوح رو داشتین، نگران نباشین! چون در برابر شوینده­های مختلف مقاومت خوبی دارن. البته بهتر است بعد از شست و شو فوراً خشک بشن که در ادامه مطلب به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

معایب رنگ پلی اورتان چیست؟

برسیم به مبحث معایب! در رابطه با معایب رنگ پلی اورتان به سه مورد اساسی می­شه اشاره کرد:

  1. برای اجرای رنگ پلی اورتان، نیازمند دستکش، ماسک و پوشش ایمنی هستیم. چون با مواد شیمیایی سر و کار داریم که می­تونن برای پوست، چشم و یا ریه مشکل­ساز باشن.
  2. به خاطر بو و بخارات سمی حین کار با رنگ پلی اورتان، داشتن تهویه مناسب در محیط هم ضروری هست.
  3. محصولات رنگی پلی اورتان قیمت بالایی دارن.

ذکر یک نکته مهم:

با اینکه در قسمت مزایای رنگ پلی اورتان به مقاومت این رنگ­ها در برابر اشعه فرابنفش اشاره کردیم، لازم هست بدونین که این مقاومت برای هیچ نوع رنگی صد در صد نیست و اشعه خورشید برای هر نوع رنگی، آسیب زا هست. این مسئله حتی در رنگ­هایی با ترکیبات مقاوم در برابر اشعه­ی UV هم برقرار هست. به هر حال ترکیب هر رنگی با گذر زمان ضعیف می­شه و نیاز به ترمیم و پوشش­دهی مجدد پیدا می­کنه.

بیشتر بخوانید : مراحل رنگ کردن بدنه خودرو در کارخانه

انواع رنگ پلی اورتان بر پایه آب و روغن را بشناسید!

این رنگ­ها رو می­شه بر اساس پایه­ی رنگ اون‌ها یعنی همان ترکیبات سازنده، به دو دسته تقسیم کرد:

  1. رنگ پلی اورتان بر پایه ­ی آب

رنگ­های پلی اورتان بر پایه‌ی آب، شفاف و رقیق هستن. در نتیجه لازم است برای پوشش دهی مناسب، چند مرتبه روی سطح اجرا بشن. رنگ­های بر پایه­ی آب، سرعت خشک شدن بالایی دارن و می­شه اون­ها رو با آب و صابون شست. پس نیازی به استفاده کردن از سایر محلول­های شیمیایی (به ویژه آمونیاک) نیست.

  1. رنگ پلی اورتان بر پایه­ ی روغن

این دسته که کمتر رایج هستن، ساختاری غلیظ­تر دارن و بعد از نشستن روی سطح، لایه­ای مقاوم ایجاد می­کنن. طبیعی هست که مدت زمان بیشتری هم برای خشک شدن احتیاج دارن.

رنگ‌های پلی اورتان مات و براق چگونه هستن؟

در یک تقسیم بندی دیگه، رنگ‌های پلی اورتان رو میشه بر اساس ظاهر رنگ هم در دو دسته­ی مات و براق معرفی کرد:

  1. رنگ ­های پلی اورتان مات:

رنگ­هایی با ظاهر مات، در انواع رنگ پلی اورتان هم وجود دارن و طرفدارهای خاص خودشون رو دارن. معمولاً گرد و غبار روی این رنگ­ها بیشتر به چشم میاد. شما می­تونین بسته به دکوراسیون و سبک غالب در منزل، از این رنگ برای دیزاین تجهیزات چوبی کمک بگیرین.

  1. رنگ­ های پلی اورتان براق:

رنگ­های پلی اورتان براق در نقطه­ی مقابل رنگ­های مات قرار می­گیرن و سطوحی با درخشندگی و جلوه­ی خاص فراهم می­کنن. رنگ‌های پلی اورتان براق و روشن، اگه برای کابینت و کمد استفاده بشن، در فضاهای کوچیک می‌تونن کاربرد خیلی مفیدی داشته باشن و اون فضا رو بزرگ تر جلوه بدن.

 

­کاربردهای گسترده­ی رنگ پلی اورتان چیست؟

این رنگ­های خاص، در کاربردهای بی­شماری مورد استفاده قرار می­گیرن. از رنگ‌های پلی اورتان می­شه برای رنگ آمیزی موارد زیر استفاده کرد:

  • رنگ بدنه اتومبیل
  • سطوح فلزی (کشتی­ها، تانکرها و …)
  • ماشین آلات کشاورزی
  • پوشش دهی نرده­های آهنی
  • قطعات خودرو
  • دکوراسیون داخلی و …

 

رنگ پلی اورتان در صنعت رنگ ماشین

رنگ پلی اورتان اتومبیلی، برای رنگ آمیزی بدنه خودرو استفاده می شود. برای ساخت این رنگ، رزین اکریلیک با هاردنر پلی اورتان و تینر پلی اورتان ترکیب می‌شود. رنگ‌های اتومبیلی پلی اورتانی خاصیت چسبندگی قوی به سطوح دارند به همین خاطر علاوه بر بدنه خودروها، می‌توان برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، آلومینیوم، فولاد و… نیز از این رنگ استفاده کرد.

این رنگ در برابر ترشحات نفتی و بخارهای سنگین صنعتی نیز مقاومت بسیار بالایی دارد از همین‌رو برای رنگ آمیزی قطعات صنعتی یا قطعات کشتی‌ها در مناطق دریایی و مرطوب نیز می‌توان از این رنگ استفاده کرد. رنگ آمیزی با این رنگ توسط اسپری صورت می‌گیرد. پیش از شروع به رنگ آمیزی باید سطح عاری از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و چربی باشد. نکته‌ای که در استفاده از این رنگ باید به آن توجه داشت، نسبت صحیح ترکیب رنگ پلی اورتان با هاردنر است. عموما رنگ پلی اورتان با ۵۰ درصد هارنر ترکیب می‌شود. برای رقیق‌تر شدن رنگ تا رسیدن به غلظت مورد نیاز باید از ۱۰ تا ۳۰ درصد تینر مخصوص نیز استفاده کرد.

 

دیدگاه ها 1

یک دیدگاه در “رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردی دارد؟”

    بازرگانی کمال

    رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردی دارد؟